La inscripción de la literatura en la máquina social: El clivaje Arguedas/Vargas Llosa en la mirada de Mabel Moraña y Cornejo Polar

Título traducido de la contribución: The Inscription of Literature in the Social Machine.: The Arguedas / Vargas Llosa Cleavage in the Regard of Mabel Moraña and Cornejo Polar

Adolfo Chaparro

Producción científica: Contribución a una revistaArtículorevisión exhaustiva

Resumen

This article intends to review the approaches of Mabel Moraña and Antonio Cornejo Polar to the paradigmatic cleavage between the figures of José María Arguedas and Mario Vargas Llosa in Latin American culture. Within this framework, both Cornejo Polar and Mabel Moraña develop, in their own language, questions about power devices and resistance strategies derived from relationships between literature and social machines raised by Deleuze and Guattari, from a decolonial perspective. This will be the content of the first part. In the second, it would like to follow Cornejo Polar's path in creating the concept of 'heterogeneous subjectivity', which condenses the experience of internal migration in the Andean countries and is present with particular linguistic and performance intensity in El zorro de arriba y el zorro de abajo, the last work of Arguedas.

Título traducido de la contribuciónThe Inscription of Literature in the Social Machine.: The Arguedas / Vargas Llosa Cleavage in the Regard of Mabel Moraña and Cornejo Polar
Idioma originalEspañol
Número de artículoN/A
Páginas (desde-hasta)192-221
Número de páginas30
PublicaciónEidos
Volumen34
N.º34
DOI
EstadoPublicada - sep. 20 2020

Áreas temáticas de ASJC Scopus

  • Filosofía

Citar esto