Integration policies for university education. The case of indigenous and Afro-Colombian people and the problem of dropout

Cesar Augusto Delgado Garcia, Rafael Alberto Mendez Romero

Research output: Contribution to journalArticle

Abstract

To overcome the ruptures of the educational model that influence the desertion in the university education system, we agreed to carry out an intervention by enrolling the indigenous and Afro-Colombian students admitted in 2006-II to the different engineering programs offered by the Universidad del Valle in the courses of calculation. The experience is given as an investigation-intervention process that was designed and implemented with the objective of providing an opportunity, real and not only legal to the students who enter the engineering plans due to ethnic exception condition, to access the knowledge scientific and technological aspects of the university.
Original languageEnglish
Pages (from-to)109-123
JournalRevista Electronica Interuniversitaria de Formacion del Profesorado
Volume21
Issue number2
DOIs
StatePublished - Apr 10 2018

Cite this

Delgado Garcia, Cesar Augusto ; Mendez Romero, Rafael Alberto. / Integration policies for university education. The case of indigenous and Afro-Colombian people and the problem of dropout. In: Revista Electronica Interuniversitaria de Formacion del Profesorado. 2018 ; Vol. 21, No. 2. pp. 109-123.
@article{11551cbe82614b77acdbd3540c9e2003,
title = "Integration policies for university education. The case of indigenous and Afro-Colombian people and the problem of dropout",
abstract = "Para superar rupturas del modelo educativo que influyen en la deserci{\'o}n en el sistema de educaci{\'o}n universitario, acordamos realizar una intervenci{\'o}n matriculando a los estudiantes ind{\'i}genas y afrocolombianos admitidos en el 2006-II a los diferentes programas de ingenier{\'i}a que ofrece la Universidad del Valle en los cursos de c{\'a}lculo. La experiencia se da como un proceso de investigaci{\'o}n–intervenci{\'o}n que se dise{\~n}{\'o} e implement{\'o} con el objetivo de proporcionar una oportunidad, real y no solo legal a los estudiantes que ingresan por condici{\'o}n de excepci{\'o}n {\'e}tnica a los planes de ingenier{\'i}as, de acceder a los conocimientos cient{\'i}ficos y tecnol{\'o}gicos de que se ocupa dicha universidad.",
author = "{Delgado Garcia}, {Cesar Augusto} and {Mendez Romero}, {Rafael Alberto}",
year = "2018",
month = "4",
day = "10",
doi = "10.6018/reifop.21.2.323221",
language = "Ingl{\'e}s",
volume = "21",
pages = "109--123",
number = "2",

}

Integration policies for university education. The case of indigenous and Afro-Colombian people and the problem of dropout. / Delgado Garcia, Cesar Augusto; Mendez Romero, Rafael Alberto.

In: Revista Electronica Interuniversitaria de Formacion del Profesorado, Vol. 21, No. 2, 10.04.2018, p. 109-123.

Research output: Contribution to journalArticle

TY - JOUR

T1 - Integration policies for university education. The case of indigenous and Afro-Colombian people and the problem of dropout

AU - Delgado Garcia, Cesar Augusto

AU - Mendez Romero, Rafael Alberto

PY - 2018/4/10

Y1 - 2018/4/10

N2 - Para superar rupturas del modelo educativo que influyen en la deserción en el sistema de educación universitario, acordamos realizar una intervención matriculando a los estudiantes indígenas y afrocolombianos admitidos en el 2006-II a los diferentes programas de ingeniería que ofrece la Universidad del Valle en los cursos de cálculo. La experiencia se da como un proceso de investigación–intervención que se diseñó e implementó con el objetivo de proporcionar una oportunidad, real y no solo legal a los estudiantes que ingresan por condición de excepción étnica a los planes de ingenierías, de acceder a los conocimientos científicos y tecnológicos de que se ocupa dicha universidad.

AB - Para superar rupturas del modelo educativo que influyen en la deserción en el sistema de educación universitario, acordamos realizar una intervención matriculando a los estudiantes indígenas y afrocolombianos admitidos en el 2006-II a los diferentes programas de ingeniería que ofrece la Universidad del Valle en los cursos de cálculo. La experiencia se da como un proceso de investigación–intervención que se diseñó e implementó con el objetivo de proporcionar una oportunidad, real y no solo legal a los estudiantes que ingresan por condición de excepción étnica a los planes de ingenierías, de acceder a los conocimientos científicos y tecnológicos de que se ocupa dicha universidad.

U2 - 10.6018/reifop.21.2.323221

DO - 10.6018/reifop.21.2.323221

M3 - Artículo

VL - 21

SP - 109

EP - 123

IS - 2

ER -