Consumer knowledge, attitudes and buying behaviors vis-à-vis Artificial Intelligence (AI)-based digital marketing tactics

Project: Research project

Project Details

Description

The use of the Internet on mobile devices has shown significant growth in recent years. Faced with this trend, organizations have been adapting through the adoption of digital marketing technology tools, particularly those based on artificial intelligence (AI) models from machine learning algorithms. On the other hand, the rapid and massive adoption of m-commerce, retail and, particularly, social media applications must be considered. This scenario poses a growing interaction between applications and users mediated by the use of these AI tools, so the challenges and impacts that their massive application implies on the individual and social behaviors of consumers must be considered. This opens a field of action for research on the level of knowledge and awareness that consumers have regarding this type of tools in different categories of digital services and content, as well as their attitudes and behaviors of use and purchase. In order to address this issue, a deductive approach will be assumed from the methodological point of view, in which the main strategy will be a cross-sectional online survey applied simultaneously in the participating countries. The population of interest includes men and women over 18 years of age who have accessed one or more of the following social networks or websites: Facebook, Instagram, Twitter, Tik Tok or YouTube in the last two weeks, as well as entrepreneurs and marketing managers or equivalent in SMEs and large companies. A mixed methods approach will also be applied, in which qualitative and quantitative data will be obtained and analyzed for the case of the population of entrepreneurs, given that the constructs of interest of the study are in an emerging state for this population, according to the literature consulted so far.

Keywords

Digital marketing, artificial intelligence, online consumer behavior, customer experience, social media marketing

Commitments / Obligations

1. Dos artículos científicos
2. Una ponencia en evento internacional o una en evento nacional.
Enumerar los productos que se esperan del proyecto en términos de artículos científicos, libros o capítulos de libro, ponencias, desarrollo de metodologías, desarrollo de software, artefactos o dispositivos, diseños, tesis, invenciones, procesos,
1. Formación de recurso humano: un trabajo de grado de maestría.
Enumerar los productos de formación esperados como la dirección de trabajos de grado (especificar si es pregrado, maestría o doctorado), el diseño de nuevos cursos o la articulación de jóvenes investigadores en el proyecto.
Impacto académico: Aportar al desarrollo de los conceptos relacionados con la implementación de las soluciones en marketing digital basadas en AI, tales como algorithmic transparency / algorithmic literacy, así como a la investigación académica sobre las dimensiones de la experiencia de los consumidores en su interacción con estas herramientas en contextos de social media y publicidad digital en diferentes sectores económicos.
Impacto social: Contribuir a la caracterización de los conceptos antes mencionados en el contexto colombiano y de otros países de habla hispana, con el fin de ayudar a la orientación de políticas públicas y sociales para la adecuada formación y educación (literacy) de los consumidores frente a este tipo de tácticas de marketing digital.
Impacto económico: Contribuir a la formulación de políticas públicas y de sectores privados con respecto a la formación para la adecuada adopción de las tácticas basadas en AI y SM marketing en Pymes principalmente.
Impacto científico: Proponer metodologías para el estudio de estos conceptos emergentes y de los efectos de nuevos formatos de SM marketing en los consumidores.
Enumerar los impactos que podría generar la ejecución del proyecto de investigación en uno o varios de los siguientes ámbitos: académico, social, ambiental, económico, científico, tecnológico, político, cultural, u otros (especificar).
StatusActive
Effective start/end date5/27/215/27/23

Main Funding Source

  • Internal

Fingerprint

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